دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
۱۴۰۰/۵/۷
آشنایی با رشته بهداشت محیط و رسالت ها

بیوگرافی


گروه آموزشی مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از بدو تاسیس دانشگاه (سال 1365) آغاز بکار نموده و مدت 35 سال است که به امر آموزش دانشجویان (کاردانی بهداشت محیط، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته مهندسی بهداشت محیط، کارشناسی ارشد ناپیوسته مهندسی بهداشت محیط، دکتری مهندسی بهداشت محیط و سایر گروههای مرتبط با دانشکده) پرداخته است.

در حال حاضر گروه مهندسی بهداشت محیط یکی از سه گروه مصوب دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بوده و این گروه توانست به یاری خداوند و با کمک همکاران و کارشناسان محترم گروه مقام گروه برتر را در سال 1395 در سطح دانشگاه کسب نماید.

هم اکنون با توجه به پتانسیل­های بالقوه و بالفعل موجود در گروه از نظر کادر هیئت علمی و امکانات و فضای آزمایشگاهی، از حدود 3 سال پیش گروه گام بلندی را با همکاری مسئولین محترم دانشگاه و دانشکده در راستای تاسیس و راه اندازی مقطع کارشناسی پیوسته رشته مهندسی بهداشت حرفه­ای برداشته است. کلیه اسناد و مدارک مربوط به امکانات و تجهیزات گروه در سایت مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی ثبت شده است و مقرر گردیده پس از جذب یک نیرو با مدرک دکتری بهداشت حرفه­ای و بازدید توسط هیئت برد، پذیرش دانشجو در این رشته­ صورت گیرد.

این گروه بطور متوسط در هر ترم حدود 50 واحد نظری و 15 واحد عملی و 16-8 واحد کارآموزی برای دانشجویان کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می­نماید. علاوه بر این در هر ترم بطور میانگین 4 تا 8 واحد از واحدهای مرتبط با رشته را برای سایر گروهها تدریس می نمایند.

بطور میانگین هر کدام از اعضاء هیئت علمی این گروه در طول سال تعداد 5 تا 6 مقاله در مجلات علمی بین المللی و داخلی منتشر کرده و تاکنون 7 جلد کتاب تخصصی بهداشت محیط از طریق این گروه به چاپ رسیده است. گروه در انجام کارهای تحقیقاتی به ویژه پروژه­های مشترک بین دانشگاه و صنعت بسیار فعال بوده و تاکنون تعدادی طرح مشترک در مقیاس علمی و عملی انجام داده است. مجموعه چنین فعالیت­هایی منجر به گسترش و توسعه برد تخصصی گروه به بیرون از دانشگاه و فعالیت و مشاوره با بخش­های صنعتی مرتبط و ایجاد کار و فراهم نمودن شانس اشتغال برای برخی دانشجویان توانمند در بخش صنعت شده است.

تعریف رشته

مقدمه

سلامتی موهبتی است الهی که به تمام موجودات روی کره زمین عرضه گردیده است و هیچ انسانی حق نـدارد بـر اساس باورهای خود آن را از دیگران سلب نماید. سلامتی متأثر از عواملی نظیر آب، هوا، خاک، گیاه، حیوانات و نظایر آن می­باشد کـه در بهداشـت محیط مورد توجه و بررسی قرار می­گیرد و عواملی که می­تواند سبب بهم خوردن تعادل محیطی شود را شناسایی و روابط مطلوب و غیر مطلوب آنها را بررسی می­نماید. بنابراین بهداشت محیط در جهت عدالت اجتماعی و برابری انسان­ها در قبـال بهره­گیری از مواهب طبیعی و خدادادی، توجه به حیات رو به رشد انسانها، توجه به محیط بـه عنـوان یـک وظیفـه ملـی و امانـت الهـی، جلب مشارکت و مداخله مردمی در فعالیت­های مرتبط با رشته و پیش­گیری از فعالیت­های مغایر با توسعه پایدار، تأکید می­نماید. بر این اساس مهمترین هدف بهداشت محیط، مطالعه عوامل محیطی مضر برای سلامتی انسان و تشـخیص، پیش­گیری، رفع و کنترل اثرات سوء ناشی از این عوامل تلقی می­گردد. بهداشت محیط به طور مؤکد سلامت انسان و بهداشت مردم را به عنوان هدف اصلی، پیگیری می­کند و کیفیت محیط و حفظ سلامت اکوسیستم­ها را به طور غیر مستقیم مورد توجه قرار می­دهد.

تعریف رشته بهداشت محیط (Environmental Health)

بهداشت محیط، تکوین نظام یافته، ارتقا و اجرای معیارهایی است که شرایط خارجی مسبب بیماری، ناتوانی و سلب آسایش از انسان را کنترل می­کنند. در این مجموعه معیارهای ساختاریافته علاوه بر حفظ سلامت و ایمنی، جنبه­های زیبایی شناختی نیز متناسب با نیازها و انتظارات جامعه هدف گنجاده می­شود. بر این اساس مهمترین هدف بهداشت محیط، مطالعه عوامل محیطی مضر برای سلامتی انسان و تشخیص و پیشگیری، رفع و کنترل اثرات سو ناشی از این عوامل تلقی می­گردد. بهداشت محیط به طور موکد سلامت انسان بهداشت مردم را به عنوان هدف اصلی پیگیری می­کند و کیفیت محیط و حفظ سلامت اکوسیستم­ها را به طور غیر مستقیم مورد توجه قرار می­دهد. بر این اساس می­توان اصلی­ترین محورهای فعالیت بهداشت محیط را به صورت زیر بیان نمود.

· تامین آب و مواد غذایی سالم؛

· بررسی و تعیین مکانیسم­های بیماری­های منتقله توسط محیط و نحوه پیشگیری و کنترل آنها؛

· تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب­ها؛

· تصفیه و دفع مواد زائد جامد و سمی؛

· کاهش آلودگی هوا، آب، مواد غذایی و صدا؛

· کنترل عوامل مخاطره آمیز؛

ارزش ها و باورها

بر اساس تعالیم عالیه دین اسلام در زمینه جایگاه انسان در خلقت و توجه به کرامت انسانی و بر اساس بند 12 اصل سوم، اصل بیست و نهم و بند 1 اصل چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر تامین بهداشت جامعه و پی ریزی اقتصادی صحیح در زمینه بهداشت و همچین اصل پنجاهم قانون اساسی در زمینه حفاظت از محیط زیست ، باور داریم که حفظ محیط زیست یک وظیفه انسانی، اخلاقی و دینی است.

انسان­ها موظفند ضمن استفاده درست از آب ، خاک، هوا و همه آفریده های خداوند، حق استفاده برای دیگران و نسل­های آتی را محترم شمارند و به هیچ عنوان حیات انسان و سایر موجودات را با تهدید مواجه ننمایند.

ما معتقدیم که لزوم تامین آب آشامیدنی و بهداشتی، جمع آوری، تصفیه و دفع مواد زائد، جمع آوری و تصفیه فاضلاب­های شهری و صنعتی، کنترل آلودگی آب، کنترل آلودگی هوا، بهسازی محیط و مبارزه با ناقلین و بطور کلی پیشگیری از انتشار آلاینده­های زیست محیطی و کنترل آلاینده­ها بمنظور ایجاد محیط سالم و بهداشتی کاملاً محسوس است. طرح تربیت کارشناس بهداشت محیط که تخصص و تعهد لازم را دارا باشد، گامی موثر در جهت دستیابی به اهداف فوق الذکر محسوب می­گردد. ما معتقدیم که مردم حق دارند در برنامه­های اجتماعی- فرهنگی جامعه و تصمیم­گیری و اجرای آن نقش داشته باشند و لذا تربیت نیروهای جوان از جامعه نه تنها فرهنگ و اخلاق زیست محیطی را بعنوان بک ضرورت در دنیای امروز ارتقاء می­بخشد، بلکه با مشارکت جامعه به کنترل آلودگی­ها ، جلوگیری از تخریب محیط زیست، ارتقاء سطح سلامت و حفظ حیات موجودات زنده منجر می­شود.

از سوی دیگر آموزش افراد متخصص مورد نیاز برای شناسایی و حل مشکلات کشور یک وظیفه است که بر دوش مسئولین و متولیان امور می­باشد که باید بعنوان یک ضرورت در برنامه­های راهبردی آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد.

رسالت ( Mission )

رشته مهندسی بهداشت محیط تشکیل می­گردد تا با توجه به ارزش­های حاکم بر جامعه و مقررات، قوانین، استانداردهای موجود و بر اساس دستاوردها، پیشرفت­ها و تحولات منطقه­ای و بین­المللی برنامه­های آموزشی جوانان مستعد و لایق کشور را در این زمینه تخصصی، ارائه نماید.

دانش آموختگان این رشته افراد متعهد، متخصص و کارآمدی هستند که قادرند شناسایی، پیشگیری و کنترل آلاینده­های محیطی را از طریق برنامه­ریزی طراحی، مدیریت، آموزش و اجرا در سطح مطلوبی انجام داده و باعث ارتقاء فرهنگ مهندسی بهداشت محیط و سطح سلامت جامعه شده و گام­های موثری در زمینه حفاظت از محیط زیست بردارند.

چشم انداز (Vision )

ما برآنیم تا با ارائه خدمات آموزشی روزآمد به نسل جوان کشور از طریق بکارگیری دانش فن­آوری جدید، نیروهای توانمندی را در زمینه طراحی، مدیریت و اجرای طرح­های بهداشت محیطی تربیت نمائیم و با ارتقاء کمی و کیفی این دوره تحصیلی به یکی از شاخص­ترین رشته­های تحصیلی در کشور تبدیل شده و از نظر برنامه­های آموزشی بهداشت محیط برای منطقه و جهان باشیم.

اهداف کلی

هدف اصلی از تشکیل این رشته و مقطع تحصیلی تربیت دانش آموختگانی است که مهارت لازم را در زمینه وظایف شغلی یک کارشناس مهندسی بهداشت محیط شامل موارد زیر داشته باشند:

الف ) ایفای نقش موثر جهت ارتقاء سطح بهداشت و حل مشکلات زیست محیطی در قالب کار گروهی

ب ) شناسایی عملیات و فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و زیستی بمنظور بهسازی محیط

ج ) شناخت و بکارگیری وسایل، تجهیزات سنجش و اندازه­گیری آلاینده­ها

د ) شناخت و انتخاب فن­آوریهای کارآمد در زمینه کنترل آلودگی­ها

هـ ) طراحی سیستم­های تصفیه آب، فاضلاب و هوا و روشهای دفع زائدات

ز ) توانائی مشارکت در طراحی و بهره برداری سیستم­های انتقال و توزیع آب و جمع­آوری فاضلاب

ذ) آشنایی با روشهای ارزشیابی، پایش و مدیریت بهداشت محیط و محیط زیست

و ) شناخت قوانین، استانداردها و برنامه های کنترل آلودگی

استراتژی­های اجرائی برنامه آموزشی

استراتژی­های اجرائی برنامه کارشناسی بهداشت محیط به شرح زیر می­باشد:

1 . مبتنی بر نیازهای ملی و محلی (Local) باشد.

2 . بر پیشگیری و ارتقای سلامت تاکید داشته باشد.

3 . مبتنی بر حل مشکلات سلامت جامعه باشد. به شاخص­های سلامت در برنامه ریزی و تغییرات محیط و الگوهای بیماری­ها توجه داشته باشد.

4 . طراحی برنامه مبتنی بر وظایف حرفه­ای آینده باشد.

5 . در آموزش و تدریس به روش­ها و فنون جدید آموزشی توجه داشته باشد.

6 . به مسائل نگرشی و مهارت­های ارتباطی توجه و تاکید داشته باشد اهداف منظور شود.

7 . برخودآموزی و یادگیری تا پایان عمر تاکید داشته باشد .

8 . آینده­نگر باشد.

توانمندی ها و مهارت های مورد انتظار برای دانش آموختگان (Expected Competencies)

مهارت های تخصصی مورد نیاز

مهارت­های تخصصی مورد انتظار از دانش آموختگان رشته مهندسی بهداشت محیط به شرح زیر است:

جدول 5: توانمندی های اختصاصی مورد نیاز

توانمندی

شرح وظایف حرفه ای

مهارت­های ارتباطی- تعامل

- فعالیت در برنامه­های درون بخشی و بین بخشی بطور فعال و مسئولانه

مدیریتی

- بررسی و شناخت آلاینده های زیست محیطی و منابع آلودگی و بیماری های مرتبط با آنها

- تجزیه و تحلیل داده ها بمنظور استفاده از آنها در طرح های بهداشت محیط

- تعیین روش های مناسب کنترل آلودگی

- برنامه ریزی جهت اجرای طرح های بهداشت محیطی

آموزش، مشاوره و طراحی

- آموزش بهداشت محیط به مردم و در عرصه های اجرایی نظیر آموزش اصناف

- مشارکت در مشاوره برای مبارزه با ناقلین و جوندگان و استفاده از سموم

- مشارکت در برنامه های مشاوره ای کنترل بهداشتی اماکن عمومی

- مشارکت در طراحی خطوط انتقال آب، شبکه های توزیع آب و شبکه جمع آوری فاضلاب شهری و صنعتی و نگهداری و بهره برداری از آنها

- مشارکت در طراحی سیستم های کنترل آلودگی هوا

- مشارکت در طراحی سیستم های جمع آوری، تصفیه و دفع پسماندهای شهری، صنعتی، خطرناک، بهداشتی، درمانی و هسته­ای

- مشارکت در تهیه گزارش­های ارزیابی زیست محیطی و ارزیابی خطر بهداشتی پروژه های ملی و بین المللی

- مشارکت در طراحی و مشاوره جانمایی بهداشتی واحدهای مرتبط به بهداشت محیط در مراکز درمانی (مراکز پرتودرمانی)

- مشارکت در جانمایی صنایع، نیروگاه ها، محل های دفن پسماند موارد مرتبط به توسعه پایدار

- مشارکت در کنترل بهداشت محیط بیمارستان ها و کنترل عفونت

پژوهشی

- همکاری در اجرای طرح­های پژوهشی مرتبط با بهداشت محیط (آب، فاضلاب، هوا و پسماند) با توجه به نیازهای منطقه ای، کشوری، استانی و محلی

کنترل وضعیت بهداشت محیطی

- کنترل وضعیت بهداشتی مراکز و اماکن عمومی مانند مدارس و مراکز آموزشی، رستوران ها و مراکز تهیه غذا، بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، ورزشگاه ها، پارک ها، استخرها و شناگاهها، آزمایشگاهها و مراکز بهداشتی درمانی و مطب­ها و بیمارستانها، اماکن متبرکه و مساجد، اردوگاه ها و زندانها و ...

- کنترل وضعیت بهداشت مواد غذایی و نمونه­برداری از مواد غذایی مشکوک و ارسال آن به آزمایشگاه و معدوم نمودن مواد غذایی فاسد بر اساس دستورالعمل های مربوطه

- بررسی و کنترل انواع فاضلاب­ها، زباله ها، آلوده­کننده های هوا و ... همراه با برنامه ریزی برای رفع آنها

- نظارت کمی و کیفی بر آزمایشگاه های سنجش کیفیت و آلودگی های آب و فاضلاب، هوا و پسماند

- نظارت و اقدام در زمینه مسایل بهداشتی و حفاظتی بخش پرتوهای یون ساز (مانند مراکز پرتو پزشکی)

- برنامه ریزی برای بازچرخش آب حاصل از تصفیه فاضلاب های شهری و صنعتی

- بررسی و نظارت بر کلیه مراحل جمع آوری، تفکیک، انتقال، نگهداری موقت، بازیافت، کمپوست، دفع و ... پسماندهای شهری، صنعتی، خطرناک، بیمارستانی و هسته­ای

- نظارت بهداشت محیطی در مدیریت بحران و بلایا و شرایط اضطراری

- نظارت بر اجرای کلیه قوانین و دستورالعمل­های بهداشت محیطی کشور

ارائه خدمات جهت کنترل و تامین بهداشت محیط

- اجرای پروژه در زمینه های مختلف بهداشت محیط

- اجرای طرح یکنواخت­سازی ماده 13 مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی و اخذ مجوز تعطیل اماکن و مراکز از شبکه بهداشت و درمان جهت تعطیلی آنها

- انجام آزمایش­های مربوط به آلودگی ­هوا، آب و فاضلاب، بهداشت پرتوها، پسماند و سایر آزمایشات لازم در آزمایشگاه­های اختصاصی بهداشت محیط

- اجرای کلیه قوانین و دستورالعمل­های بهداشت محیطی

کارآفرینی

- طراحی و ارائه خدمات فنی و مشاوره­ای و امور اجرایی و خدماتی، امور نظارت و کنترل آلاینده­های محیطی، امور آنالیز و آزمایشگاهی از قبیل تاسیس آزمایشگاه­های معتمد محیط زیست در زمینه شناسایی و آنالیز آلاینده­های محیطی (شهری، پزشکی، صنعتی، کشاورزی و خطرناک و هسته­ای) و ارائه خدمات آزمایشگاهی روتین از طریق قراردادهای انجام آزمایش­ها

مهارت های عملی مورد انتظار

مهارت­های عملی مورد انتظار از دانش آموختگان رشته مهندسی بهداشت محیط به شرح زیر است:

- نمونه برداری و کالیبراسیون دستگاه های پایش آلودگی هوا

- اندازه گیری غلظت آلاینده های هوا و گازهای دودکش

- کار با وسایل حفاظت صید حشرات

- انجام روش های مختلف مونتاژ، نگهدار یو ارسال حشرات

- نمایش نمونه های ناقلین مهم بیماری ها توسط اسلاید و شناسایی آنها با لام

- کار با انواع پمپ های سم پاش از جمله پمپ سم پاش ده لیتری هودسون

- بکارگیری روش های استاندارد سم پاشی خصوصا روش های سم پاشی برای مبارزه با پشه ها

- نمونه برداری از انواع منابع آب جهت آزمایشات کیفیت فیزیکی، شیمیایی و میکروبی

- نمونه برداری فاضلاب

- نمونه برداری پساب

- تهیه محیط کشت و انجام آزمایش های میکروبی آب و فاضلاب

- انجام آزمایشات مربوط به کیفیت و خواص فیزیکی، شیمیایی آب و فاضلاب

- جمع آوری اطلاعات و اسناد و نقشه های مورد استفاده در طراحی خطوط انتقال و توزیع آب

- تهیه طرح و ساختار خطوط انتقال و توزیع آب

- کار با نرم افزارهای مربوطه

- تهیه طرح های جمع آوری فاضلاب و استفاده از نرم افزارهای مربوطه

- نقشه برداری، نقشه کشی و کار با نرم افزارهای مربوطه مانند اتوکد و ...

- تعیین مشخصات فیزیکی و شیمیایی پسماند

- تعیین خطوط جمع آوری پسماند

- آزمایشات میکروبی بر روی پسماند و کود کمپوست و لجن بیوگاز

- انجام آزمایش های تعیین خاصیت و کیفیت کود کمپوست

- انجام نمونه برداری از انواع مواد غذایی و آزمایش های تشخیص آلودگی مواد غذایی و اندازه گیری افزودنی های غذایی

- آزمایشات کنترل کیفی مواد غذایی و آلودگی های میکروبی

- کار با انواع پمپ ها و موتور تلمبه های تاسیسات انتقال و توزیع آب و جمع آوری فاضلاب

- یازرسی از مراکز مهم راکتورهای تحقیقاتی انرژی اتمی

- بازدید از بخش های پزشکی هسته ای بیمارستان های آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه به منظور کنترل بهداشت محیطی

- بازدید بهداشتی از اماکن عمومی اعم از بیمارستان ها، هتل ها، و متل ها، رستوران ها، آزمایشگاه ها و مراکز بهداشتی درمانی و مطب ها، پارک ها و ورزشگاه ها و ترمینال ها، اماکن متبرکه و مساجد، استخرها و شناگاه ها، اردوگاه ها و زندان ها، کشتارگاه های دام و طیور، پمپ بنزین ها و ...

- بازدید بهداشتی اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی (به منظور تکمیل فرم های قانونی و کنترل بهداشت محیطی)

- نحوه پروپوزال نویسی و، رفرنس دهی و جست و جوی مقالات

- بازدید بهداشتی از مدارس و آموزشگاه ها ( به منظور تکمیل فرم های قانونی و کنترل بهداشت محیطی)

اولویت های آموزشی پژوهشی گروه

1. روش­های نوین تصفیه آب و حذف آلاینده ها

2. پایش عوامل خطر و عوامل سرطان زا در آب

3. روش­های جدید تصفیه فاضلاب و حذف آلاینده های خطرناک

4. روش­های جدید تصفیه فاضلاب صنعتی

5. اپیدمیولوژی محیطی و شناسایی عوامل محیطی و بار بیماری های مرتبط

6. آلودگی هوا (گازها و ذرات) ، تعیین اثرات سلامتی و بار بیماری ها و مرگ های ناشی از آن

7. عوامل محیطی و نشانگرهای زیستی و ارتباط آنها با سلامت افراد

8. پایش مواد رادیواکتیویته طبیعی و روش های کاهش و کنترل آن

9. مدل سازی آلاینده ها در محیط و تأثیرات آن بر سلامتی

10. منطقه بندی عوامل محیطی و بار بیماری زایی آنها

11. اقدامات بهداشتی در هنگام شیوع آلودگی های زیست محیطی

12. مدل سازی ریاضی عوامل مرتبط با بیماری های غیر واگیر

13. تحلیل جغرافیایی ومکانی مرتبط باسلامت وبیماری هاوعوامل تعیین کننده

14. مطالعه و بررسی میزان متداول سموم کشاورزی در منابع خاکی و آبی

15. بررسی میزان اصالت تولید و نگهداری مواد خوراکی و آشامیدنی

16. بررسی میزان فلزات سنگین مواد مصرفی خانوارها در سطح استان

17. مطالعه در خصوص عوارض شیمیایی میکروبی و تشعشعات هسته ای

18. تحقیقات در جهت تهیه تجهیزات ، شناسایی و نمونه برداری ویژه عوامل شیمیایی و بیولوژیک

19. علل طغین بیماری های منتقله از طریق آب و غذا

20. علل بالارفتن تدریجی میزان نیترات آب آشمیدنی در مناطق شهری و روستایی

21. راه های احتمالی موجود در خصوص رفع مشکلات نیترات بالای آب آشامیدنی

22. بررسی میزان پراکسید روغن مصرفی در تهیه زولبیا و بامیه مصرفی در سطح استان

23. میزان فلزات سنگین و نیترات در منابع آب استان

24. وضعیت بهداشت محیط مدارس استان با شاخهای کشوری

25. بررسی میزان فلزات سنگین در نمونه نمک های مصرفی خانوارها در سطح استان

26. وضعیت مکانهای دفن پسماند استان از نظر آیتم های بهداشتی

27. بررسی میزان مصرف نمک در فرآورده های غذایی بسته بندی شده

28. بررسی میزان اسیدهای چرب ترانس در روغن مصرف خانوار

29. بررسی میزان شکر در فرموالسیون فرآورده های آردی ، قندی و نوشیدنی

30. بررسی میزان شکایات ارسالی به حوزه اداره غذا در خصوص مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی

31. .بررسی میزان تقلب موجود در تولید گز بلداجی

جایگاه شغلی

دانش آموختگان این دوره می توانند در مراکز زیر انجام وظیفه نمایند:

1. وزارت بهداشت- درمان و آموزش پزشکی (مراکز خدمات بهداشتی درمانی، بیمارستان ها و ...)

2. دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی و موسسات غیردولتی مرتبط با بهداشت محیط و محیط زیست

3. شهرداری ها و دهداری ها (مدیریت زباله و پسماند بازیافت زباله- کمپوست- فضای سبز- توسعه شهری و ...)

4. شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی

5. شرکت های خصوصی تامین آب، تصفیه فاضلاب، دفع پسماند، کنترل آلاینده های هوا و محیط

6. سازمان حفاظت محیط زیست کشور و زیرمجموعه های وابسته در استان ها

7. آموزش و پرورش ( بهداشت مدارس)

8. مدیریت انرژی های پاک در صنایع کشور

9. وزارت نیرو (بخش های مرتبط با کنترل کیفی و کمی منابع آب، توسعه منابع آب، حفظ کیفیت آب، امور محیط زیستی مربوط به سدها و نظایر آن)

10. وزارت راه و شهرسازی

11. وزارت نفت

12. اغلب صنایع و خصوصا بخش های آزمایشگاهی جهت آزمایشات و اندازه گیری های زیست محیطی، آب، فاضلاب، هوا، پسماند و ...

13. سازمان های بازیافت و تبدیل مواد

14. آموزشگاه های بهداشت اصناف

15. شرکت های سم پاشی

16. شرکت های خوداظهاری و خودکنترلی بهداشتی

17. اداره کل صنایع و واحدهای صنعتی در بخش بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)

18. آزمایشگاه های مرجع بهداشت محیط

19. صنایع استخراج معادن در بخش بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)

20. مهندسی مشاور ارزیابی بهداشتی

21. مهندسی مشاور در زمینه های مختلف حفاظت محیط زیست و بهداشت محیط و ارزیابی زیست محیطی

تاریخ به روز رسانی: 1400/04/08
تعداد بازدید: 60
آدرس : شهركرد، مجتمع آموزشي رحمتيه ، دانشكده بهداشت
كدپستي :         
دورنگار : 33334678-038    تلفن : 33335653 -038
تاریخ بروز رسانی 1400/05/07
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal